Бургас създава подходяща среда за предприемачество, превръща се в модерен европейски град

Костадин Марков, заместник кмет по строителството в община Бургас:

Заложили сме средства във всички сектори на строителството

 

Господин Марков, справка от Териториалното статистическо бюро показва, че през четвъртото тримесечие на 2012 г. в Бургаска област са издадени най-много разрешения за строеж, най-много е и започнатото строителство. Според Вас означава ли това, че строителният бранш започва да се съвзема от рецесията?

 

Според мен по-скоро тези данни означават, че спрямо другите градове в страната в Бургас и областта има по-подходяща среда за развитие на предприемачеството.  Но сравнено с времето на строителния „бум”обемите продължават да бъдат свити.

Данните от статистиката сочат и още нещо. Очевидно предприемачите започват все по-бързо да се ориентират в потребностите на пазара. Бързо са направили своите изводи и спрямо предходното тримесечие на 2012 г. започнатите нови жилищни сгради бележат по-голямо нарастване от нежилищните. Тук обаче в никакъв случай те не разчитат само на българския пазар. Основните купувачи на жилища в региона, а и в Бургас са чужденци, най-вече от Русия. А това трябва да говори нещо на политиците.

 

Спрямо 2011 г. издадените разрешения за строеж на жилищни сгради са по-малко, но пък жилищата в тях са повече. Как ще коментирате това?

Това действително е тенденция през последните години. Предприемачите се стремят да намалят площите на апартаментите, за да ги направят по-бързо ликвидни. Вече много често се случва да издаваме разрешения, с които големите апартаменти да се делят и да станат малки. Наскоро дори издадохме разрешение за апартамент от 180 кв. м, който да бъде раздели на три по-малки жилища.

 

Бургас е и сред градовете, които държат първенството по инвестиции в публичния сектор. Какви инвестиции ще бъдат реализирани през тази година?

Според капиталовата програма на общината през 2013 г. ще бъдат инвестирани 120 млн.лева. В тази сума са включени и средствата, които ще привлечем от еврофондовете. Някои от по-големите проекти, чиято реализация  сме започнали през минали година, сега ще бъдат финализирани. Проектът  в „Меден рудник” за подмяна на водопроводната и канализационната мрежа е вече приключен и очаква приемателна комисия. Пред финала е и водния проект на Горно Езерово. Неизброимо много са по-малките проекти, които ще започнем да реализираме сега и ще приключим още през тази година.

 

Какви са приоритетите в инвестиционната програма за тази година?

Във всички сектори на строителството са заложени средства. Но за мен основният приоритет е изграждането на обхода и пътния възел при „Кроношпан”. Той е от значение за града, защото ще изнесе трафика от центъра – от промишлената зона  по улица „Крайезерна” той ще излиза на Е 87 до стадион „Черноморец”.  Като съоръжение този надлез ще е доста по-сложен и тежък за изграждане от пътен възел „Юг”. Изграждането му ще продължи минимум две години.

До видимо облекчение ще доведе и пробивът на улица „Янко Комитов” към улица „Струга”, край парк „Славейков”. Тази  артерия  ще разтовари кръстовището при МБАЛ – Бургас, откъдето сега преминават всички автомобилите от комплексите „Зорница”, „Изгрев” и „Славейков”, плюс транзитно преминаващите към селищата на юг от Бургас. Така обаче ще се натовари допълнително кръстовището на „Трапезица”. Затова аз считам, че приоритетно трябва да решаваме и този проблем.  Надявам се още през тази година да успеем да въведем там кръгово движение.

Сред важните ни проекти са и тези, за изграждането на водните цикли в много от бургаските квартали. Очаквам съвсем скоро да стартира проекта за воден цикъл  в кв. Крайморие, предстоят Българово и минно селище Черно море.

Съвсем скоро бургазлии ще усетят ефекта от проекта за Интегриран градски транспорт, който вече се реализира. Още през феврурари новите автобуси ще тръгнат по своите линии и веднага ще създадат удобство. Предстои изграждането на две нови автогари, на нова централна спирка до БСУ, рехабилитация на уличната мрежа с изграждане на ленти за автобусите и велоалеи. Хората наистина ще предпочетат да слязат от личните автомобили и да използват градски автобус или велосипед. Бургас ще се превърне в модерен европейски град.