Проблемите на морския бизнес и пристанищата ще се дискутират и решават регулярно

 

 

Да се дискутират и решават натрупалите се многобройни проблеми в сферата на пристанищните инфраструктури и морския бизнес. За това се договориха днес на среща представители на Бургаска морска асоциация и  морския бизнес от града и кандидат – депутатите от БСП – Коалиция за България Димчо Михалевски, Христо Монов и Павел Маринов. В края на дискусията нейните участници се обединиха около идеята подобни форуми да се провеждат регулярно. Договорено бе първата подобна среща след изборите да се проведе в началото на месец юни, на която представителите на морската асоциация от града и на морския бизнес да направят конкретни предложения за промени в законодателството касаещи пристанищната инфраструктура пред бъдещите народни представители от КБ, които пък ще се ангажират да ги лансират и прокарат  в парламента. Водачът на листата на коалицията Димчо Михалевски предложи съвместните срещи да се провеждат през два месеца, а експерти от бранша от Бургас и региона да вземат дейно участие в работата на ресорните парламентарни комисии касаеща бъдещото законотворчество.

 

Бившият зам. министър на МРРБ определи морския бизнес, заедно с туризма и земеделието като един от трите основни стълба в регионалната икономика. Сектор със сериозен потенциал, който според него обаче през последните четири години е спаднал драстично. Той добави, че в предизборната си програма социалистите предвиждат изграждането на интермодален транспортен възел в Бургас  / пристанище – летище – контейнерен терминал / за стимулиране на инвестициите и привличането на трафик от хора, стоки и капитали. Предвижда се и поставянето на начало на редовен пътнически морски транспорт между градовете по крайбрежието от региона. В програмата на КБ е заложена и държавна политика за облекчаване на дейността на дребните рибари и премахването на изискването за наличие на фискални устройства. Както и изграждането на рибарски заслони и предоставянето им за стопанисване от рибарите.

 

Представителите на Бургаска морска асоциация и на морския бизнес представиха пред кандидат – депутатите проблемите, с които се сблъскват в ежедневната си работа и съответните предложения за тяхното решаване и отстраняване. Те се обединиха в констатацията си, че през последните години България заслужено е натрупала славата си на антиморска държава. Експертите определиха като мъртви структури териториалните поделения на ДП „ Пристанищна инфраструктура “ и ИА „ Пристанищна администрация” и поискаха промени в структурите им, или тяхното закриване, защото пречат за нормалното развитие на бизнеса им. Участниците в срещата предложиха големите пристанища като тези в Бургас и Варна да са с 51 %-та държавно участие в собствеността им, а останалите проценти да се разпределят между съответните общини и частни инвеститори, които работят в портовете. Малките пристанища пък да бъдат общинска собственост, като основната им цел е да се превръщат в местна пасажерска атракция, която да привлича постоянен интерес към тях и желание за посещение от  туристи. В тази връзка, трябвало да се работи за популяризирането на близо 100-те автентични забележителности намиращи се край Бургас, които да са допълнителен стимул за чуждестранните гости посещаващи региона.

 

Морските експерти поискаха ревизия на концесиите  на нефтеното пристанище в парк Росенец и на порта в Несебър. С решение на правителството от 12 декември миналата година за концесионер на пристанището в морския град бе определено дружеството „Видмар“, свързано със собственика на Корпоративна търговска банка Цветан Василев. Срокът на концесията е 35 години. След като това стана ясно през март т.г. повече от 200 жители на Несебър протестираха срещу отдаването на концесия на пристанището.

Специалистите от бранша заявиха, че има нещо твърде съмнително в тенденцията за бързо  концесиониране на българските пристанища по време на последния управленски мандат, като от този процес са извадени безмитните зони, без логично обяснение за този факт. И още да се направи инвестиция и реклама на много силно развитото в страната морско образование, за да могат тук да се обучават и чужденци, включително и в БСУ, които след време да бъдат наши бизнес партньори.

От Бургаската търговско – промишлена палата настояват да се изготви анализ за това, какви стоки се внасят и изнасят от пристанище Бургас. По техни данни се изнася основно метал на скрап, текстил на ишлеме, дървен материал и зърно. На база на тези данни да се изготви стратегия за икономическото развитие на порта през следващите 10 години.

На днешната среща стана ясно, че на 25 юни, когато е Международния ден на моряка в Бургас се организира кръгла маса с тематика проблемите в морското образование.