Със завладяваща суперпродукция започнаха Бургаските музикални празници

Последния вик на Атила (Бичът Божий) запомниха звездите над Бургас в лятната вечер на 2 юли, когато жестокият хунският вожд падна, прободен от ръката на вярната Одабела. На сцената на летния театър в Бургас  оживяха герои от 452 – 453 година в древния, разрушен от хуните площад в римския град Акуилея.

Макар, че империята на Атила умира заедно с него, той се превръща в емблематична фигура за европейската история. Революционният Верди не случайно приковава вниманието си в него и създава  великолепното произведение. За първи път „Атила” се играе през 1846 г. във Верона и предизвиква бурен фурор. Публика и критика тогава са единодушни, че това е най-добрата опера на композитора. Но да не забравяме, че тогава тя е деветата опера на Верди, а до последната – Фалстаф остава почти половин век и гениалният творец ще сътвори още много, спираща дъха музика. И за щастие бургазлии ще имат щастието да  чуят част от нея през оставащите летни дни до закриването на Бургаските музикални празници Емил Чакъров на 31 август.

Едно незабравимо преживяване подариха изпълнителите на суперпродукцията „Атила” при откриването на Бургаските музикални празници в Летния театър на морския град.

Буря от аплодисменти предизвикваха появата на великолепните – Калуди Калудов (Форесто) , Йоана Железчева (Одабела), Деян Вачков (Атила), Марян Йовановски (Ецио).

Завладяващи бяха и пищните костюми, нетрадиционните декори и светлинни ефекти, които са дело на българо-румънския тим Огнян Драганов – режисьор и Каталин Алборе – сценограф на представлението.

Диригент на представлението беше Ивайло Кринчев, диригент на хора – Невена Михайлова, пластиката – дело на балет майсторa  на Бургаската опера Недко Георгиев, а концертмайстор – Йордан Ковачев.

Хористите на Бургаската опера  излязоха на сцената, където бяха издигнати 6 огромни пилона, символизиращи мощта на Римската империя, като хуни, римляни и еремити (поклонници на христовата вяра).  Запомнящи се бяха и декорът – с много мултимедия и съвременни похвати, както и специалните прожекции, които се правят за първи път в България. Те са подготвени отново от Алборе, който е и lighting designer. Декорът е с много мултимедия и съвременни похвати.

„Обикновено погледът на всички представления и режисьори са към жестоката  фигура и характер на Атила, но той е човек, който в самата опера носи своите съмнения. Атила  желае  да приобщи своя народ към европейските  ценности. Това е онова, което искаме да противопоставим в операта, като трансформация, която този велик воин търси и онова, което  получава. Всъщност Атила  намира смъртта си от ръката на една християнка, която повтаря историята на Джудита, спасила еврейския  народ от първия набег на вавилонците”, разказва режисьорът Огнян Драганов. Той сподели, че е изключително щастлив, че работи с  Бургаската опера и конкретно за Летните музикални празници, които му дават възможност да постави представление от този мащаб.  Драганов и Алборе са тим от 2003 година и оттогава са правили съвместно представления  в Колумбия, Холандия и Румъния.

Следващото представление на Атила ще бъде на 4 юли.