12% по-малко приходи от туризма

Спад от 12 на сто на приходите от международен и български туризъм за годината очакват от бизнеса. Прогнозата направи пред БТА Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма. Сред причините за тази негативна тенденция той посочи намаляването на цените на почивките с близо десет на сто през август и свиването на покупателната способност на руските туристи у нас заради обезценяването на националната им валута. Негативната тенденция ще продължи и през лятото на следващата година, което ще е обусловено от фалита на няколко руски туроператора. Очакванията са за продължаване на срива на руския изходящ туризъм заради санкциите срещу страната и обезценяването на рублата.

Лятото на 2015 г. ще е тежко и заради обилните валежи през тази година – те са предпоставка за създаване на негативни нагласи у туристите и ще се отразят на сезона догодина. Планинският туризъм не би могъл да компенсира негативните тенденции от това лято по морето, смята Драганов.

Въпреки негативните тенденции туристическият сезон през 2014 г. няма да бъде загубен, коментира експертът. Той смята, че ще приключи не по-лошо от 2013 г. Легловата база през 2013 г е достигнала заетост от 97 на сто, което е причина да не може да се очакват ръстове в туризма от 20 – 30 на сто, каквито бяха през 2004 – 2008 г.

Десетки плажове обаче през този сезон са без спасители, просто защото държавата не знае, че са нейни. Преди седмици регионалното министерство загуби 6 имота – туристически атракции в Арбанаси, сред които църквите „Св. Георги“ и „Св. Димитър“, които с дело ги взе Великотърновската митрополия. Министерството дори не е знаело, че е собственик, уточнява Румен Драганов.

Браншът настоява новият зам.-министър с ресор „туризъм“ да създаде основите за изграждане на отделно министерство по туризма и спешно да започне създаването на регистър на туристическите атракции.
Иска и при изготвянето на бюджета за догодина да се заложат средства за реклама на туризма. Формулата е ясна и се прилага от всичките ни преки конкуренти. Ако само 1% от оборота, който генерира туризма, отива за реклама , резултатите няма да закъснеят.