КЗП: При оспорване на сметка от мобилен оператор, абонатът не е длъжен да я плаща

Около 10 000 всяка година са сигналите в Комисията за защита на потребителите във връзка с действията на мобилните оператори у нас. Макар да има значителен напредък в спазването на правата на клиентите, все още има практики, които значително ги ощетяват, стана ясно от председателя на КЗП Димитър Маргаритов.

Към момента един от големите успехи е, че с МТел и „Виваком” е постигнато споразумение при предсрочно прекратяване на договора да се плащат максимум 3 месечни вноски. Все още обаче няма такава договореност с „Теленор”. 

Маргаритов посочи, че има сигнали за подвеждане при сключване на договор (напр. обещание за 4G свързаност, което чак след подписването се оказва обвързано с по-дълъг срок), като това се случва и поради грешки на работещите в търговските обекти.

Шефът на КЗП подчерта, че при оспорване на сметка, абонатът не е длъжен да я плати, докато тече проверката.

Адвокат Мариана Розованова цитира спорни текстове от общите условия на различните мобилни оператори. Обединяването на няколко договора в една фактура, например, изглежда като удобство, но неизпълнението на едно задължение може да се отрази на всички останали.

Малко известна е и възможността при 20% увеличение на цената потребителят да се откаже в 7-дневен срок. Това често няма как да се случи, защото повечето хора разбират за новите условия чак с фактурата си, а тя може да дойде значително след момента, в който раздялата е безплатна.

Освен това, има оператори, които при неизпълнение на собствените си задължения изискват от потребителя да ги информира, да им даде време за реакция… и да им се издължи. „Не може ние да не сме съгласни с някоя от услугите, мобилният оператор да ни кара да си платим тази услуга, а той да е неизряден”, категорична беше тя.

Голям процент от сигналите в КЗП са свързани с рекламации на дефектни устройства – има случаи, в които операторите не уважават гаранцията.